Friday 5 December 2014

KENAPA SHAKLEE MENJADI PILIHAN SI DIA???

Bismillahirrahmannirrahim
~ Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang ~



Assalammualaikum! =)

SHAKLEE, SHAKLEE, SHAKLEE. Tak ada business lain ke eh selain Shaklee??? Business baju ke, handbag ke, tudung/shawl ke and bla3.

Kenapa Shaklee jugak menjadi pilihan hati?????? :)

Saya percaya setiap orang mempunyai 'minat' yg tersendiri dlm melakukan sesuatu perkara. Tiba2 saya teringat kata2 DAO (Doktor Azizan Osman). 

"Buat apa yang kita suka, tapi kalau belum jumpa apa yang kita suka, sukalah dengan apa yang kita buat sekarang."

Selepas saya habis belajar (Diploma in Office Management & Technology dan Degree in Human Resources), sampai sekarang saya masih tidak menerima apa2 pekerjaan. Mungkin sebab saya kurang memohon kerja dan mungkin juga saya dah 'jatuh cinta' dan 'selesa' dgn apa yg saya buat sekarang. :)

Saya bukanlah seorang yg minat atau suka berniaga. Tak pandai berniaga pulak tu! Seriously! Ada satu lg kata2 yg buat saya teringat.

"Ada ke bayi yang lahir2 je terus boleh meniarap, merangkak, berjalan, dan berlari?"

Sekali lg saya tersentak dan terjaga dr apa yg saya fikirkan mustahil dan tidak boleh selama ni. Kalau bayi yg baru lahir ibu bapa bertanggungjawab utk mengajar dan mendidik mcm mana rupa meniarap, merangkak, berjalan, dan berlari tu sampai bayi tersebut pandai melakukan semuanya dgn sendiri, maka begitulah juga dgn berniaga. 

Kalau anda tidak pandai berniaga, belajar! Yes! Learn! Belajar ilmu perniagaan dgn mereka yg tinggi ilmunya berkenaan perniagaan! Sebab tu lah dlm berniaga ni, anda perlukan mentor! Mcm kita mula2 masuk darjah satu.. Kita perlukan guru utk mendidik dan mengajar kita sehinggalah kita bergelar graduan yg boleh berdirikari. Betul ke betul?

Kalau anda tidak minat berniaga, at the same time anda tak buat apa2 especially graduan mcm saya ni. Drp anda tak buat apa2, lebih baik anda buat dan lakukan sesuatu yg boleh mendatangkan manfaat utk diri anda dan diri org lain! Besar pahala tu kalau dpt memberi manfaat kpd org lain! 

Lepas satu, satu kejayaan adik-beradik saya yg saya nampak. Saya ada 10 org adik-beradik. Ramaikan? Hihi. 5 lelaki dan 5 perempuan. Along saya seorang guru sekolah menengah dan sekarang tgh berjinak-jinak dgn dunia perniagaan jugak iaitu Shaklee. Hikhik. Suami along saya seorang engineer (IR) TNB. Kak ngah saya pula seorang bekas engineer yg dulu gaji bulanannya hanya 4 angka dan sekarang merupakan W.A.H.M. dgn 'BONUS BULANAN' 5 angka! Suami kak ngah saya juga seorang engineer, engineer PETRONAS.

Kakak atas saya (anak ke-5) seorang graduan undang2, tp lepas je graduate terus gigih buat Shaklee. Hihi. Hasilnya? 'Gaji bulanan' (Bonus bulanan) mengalahkan gaji seorang engineer! Dan sekaligus mengalahkan gaji suami dia yg merupakan seorang enginner jugak. Adik perempuan bongsu saya seorang graduan Diploma in Accountancy dan baru je resign. Mcm mana dia tak resign kalau dgn hanya duduk rumah je boleh dpt 4 figures? 

Giler saya tak tercabar and jealous??? Hahahah.. Kalau mereka semua boleh, why not saya tak bolehkan? Inilah salah satu sebab kenapa saya dan mereka yg telah 'terpaksa' (hihi) terlibat dgn Shaklee terus setia bersama Shaklee bkn part/full time, tp LIFETIME kami! 

Ok, straight to the point. Siapa 'DIA' yg saya maksudkan di post title saya? 'DIA' juga merupakan salah seorang graduan yg baru je grad, tp sekarang monthly income dah xxxxx figures walaupun tak bekerja dan duduk di rumah je.

Malam td saya dan few members of #InspirasiLegasi ada class dgn 'DIA' pukul 10 malam - 12+ tgh malam.. Dkt mana? Dkt telefon je... Online class lah! Senang! Tak payah bersiap-siap pun. Pakailah apa yg nak pakai dan duduklah mcm mana nak duduk janji sopanlah sbb nak menuntut ilmukan! Siap boleh duduk sebelah suami yg tgh tidur (bg mereka yg dah berkahwin mcm saya). Ngeh3. 


Ini poster utk class mlm td. Comel je!
Poster ni made by kak Hafsah @ MHM (Master Hafsah Mardhiah)
merangkap adik kpd kak long Nuzula 


Malam sebelum tu pulak, kami ada class dgn Master-to-be, Athirah. She is also my sis yg saya ckp dkt atas td tu.. Graduan undang2. 


Also made by MHM


20 SEBAB KENAPA SAYA PILIH SHAKLEE???

1.  Kekuatan produk - Yes. Shaklee mempunyai produk yg hebat dan kuat. Ianya berasaskan bahan semulajadi, melalui kajian terperinci, dan ujian yg ketat. Dah ber'billion' yg Shaklee peruntukan utk buat research utk setiap produknya. Selain tu, Shaklee juga berdaftar dgn KKM and the most important thing is SHAKLEEE telah mendapat pensijilan HALAL! Lg pun Shaklee dah wujud sejak 57 tahun yg lalu. Produk Shaklee pulak dah hampir 100 tahun dihasilkan! Buktinya, Vita-Lea Shaklee dulu nama ia adalah Vitalized Minerals yg telah dihasilkan pd tahun 1915.

2.  Syarikat yg mempunyai kredibiliti dan integriti yg tinggi. Buktinya syarikat Shaklee telah 57 tahun established. Anda pernah dgr tak pasal consumer GLA Complex Shaklee menyalahkan produk tu sendiri yg menyebabkan cyst dia membesar? Lepas tu, Dr. Jamie McManus yg merupakan Chairman, Medical Affairs, Health Sciences & Education sendiri yg jawab pasal GLA tu.

3.  Shaklee mempunyai sistem yg adil dan terbukti. Paling penting Shaklee mematuhi syariah! 

4.  Bonus - Ok, dr segi bonus pulak, Shaklee mmg bayar bonus yg tinggi kpd distributors dia. 50% drp keuntungan yg Shaklee dpt, Shaklee byr balik kpd distributor as a bonus! Ini menunjukkan ciri2 syarikat yg baik! Selain dpt benefits like 3C's (CASH, CAR BONUS, & CONVENTION). Shaklee sangat appreciate distributors dia ok..

5.  Flexible - Mcm Shaklee, anda boleh register 2 ID tau. Contoh, mcm saya sekarang ni, time saya register member dulu, saya register nama saya dan husband. Kalau yg single lg tu, boleh je nak letak nama bff ke, siblings ke, ibu/ayah ke dll. Shaklee jugak merupakan satu business yg boleh diwariskan kpd anak, cucu, cicit, piut, dan ke bawah.

6.  Unlimited income - Shaklee ni boleh jd 'passive income' & pelan utk persaraan. Kiranya mcm berpencen dgn Shaklee lah... Passive income here means once anda dah stabil, anda tak perlu buat sale lg pun tak apa dah. Tp, anda still dpt bonus.

7.  Business produk kecantikan & kesihatan adalah antara business yg baik sbb industri ni je dah bernilai ber'billion' dolar termasuk di Malaysia! Ini diakui oleh DAO & Faisal Abdullah sendiri.

8.  Modal - Shaklee tak perlukan modal! Anda tak payah buat bank loan atau tak perlu hutang dgn sesiapa pun. Cukuplah dgn mendaftar sebagai ahli Shaklee sebanyak RM65 seumur hidup.

9.  Boleh buat 100% dkt rumah je! Online je kan? Home - based business. 

10.  Tak perlukan premis perniagaan pun kalau nak buat Shaklee! Nak sewa kedai je dah berapa. Kan mahal?

11.  Tak perlu simpan stok yg banyak dan kalau anda tak ada stok langsung pun tak apa. 

12.  NO RISK, BUT HIGH RETURN! - Normally, other businesses high risk, high return. Tp, shaklee 'No Risk, High Return.' Mana nak cari business mcm ni oiii...

13.  Kalis recession (kemelesetan) ekonomi. Insyaallah. Maksudnya, dlm keadaan ekonomi yg bagus atau tidak, org tetap akan beli. Org tetap perlukan supplement & produk kesihatan.

14.  Peluang perniagaan online yg sangat besar! Contoh: Dlm SKMM & Paypal sendiri ada nyatakan peningkatan pembeli online dan nilai yg dibelanjakan secara online meningkat sehingga ber'billion' ringgit! 

15.  M.E.S.T.I. - Mesti Elmu Sistem Tindakan Impian
Dlm Shaklee kita dah ada mentor & sistem online, malah luas.. Tinggal 'tindakan' & 'impian' je utk kita berjaya.

16.  Shaklee menyumbang kpd kepimpinan alam sekitar sejak 5 dekad yg lalu. Company pertama di dunia yg dpt pensijilan 'Climate Neutral.' GO GREEN.

17.  Boleh jg 'MLM pahala.' Peluang utk dpt pahala yg berpanjangan drp ilmu yg dicurahkan dan diajarkan dr generasi ke generasi walaupun kita dah meninggal dunia nanti.

18. Income yg berpanjangan.

19.  Donald Trump & Robert Kiyosaki pun sokong MLM. DAO pun sama. So, why not kita pilih Shaklee?

20.  Supplement Shaklee adalah sebagai alternatif kdp medicine yg mengandungi bahan kimia & drugs (personal view). Shaklee adalah utk mencegah. Prevention is better than cure.

Credited to: Kak long Nuzula.

So, apa lg yg anda tunggu? Remember. "Fast Action, Fast Result." Dlm keadaan ekonomi sekarang ni, walaupun kita suami isteri bekerja, kita still perlukan duit yg banyak. Bkn utk kepentingan diri kita sendiri je, tp penting duit banyak ni supaya kita dpt tolong dan bantu mereka yg memerlukan especially membantu ekonomi umat Islam di seluruh dunia. 

Harga barang pun makin lama makin naik. Tak lama lg GST pulak akan dilaksanakan. Petrol pun naik, siap ditarik balik subsidi. Kuikuikui. Jalan kaki berjemaahlah nampaknya anda utk pergi kerja.. 

Oklah, nak berceloteh panjang2 pun nanti anda tak baca sampai habis pun entry saya ni sbb terpaksa baca bebelan saya. Hikhik. 

"To things to change, You have to change first."
~ Master Ainul Shahrazad ~

See u in my next entry! Dadaa~ ;) 





No comments:

Post a Comment