Wednesday 24 December 2014

GST APRIL 2015: BERSEDIAKAH KITA???

Bismillahirrahmannirrahim
~ Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang ~


Siapa yang perlu bayar 6% GST? 
Consumer.
Siapa consumer?
Kita semua, rakyat Malaysia. =)


Sudahkan anda bersedia berhadapan dengan GST yang bakal dilaksanakan oleh kerajaan bermula April 2015 tahun hadapan???

"Tepuk dada, tanya poket".

Hi, Assalammualaikum semua!

Around 3 months left untuk kita betul2 ready dan prepare ekonomi kewangan kita sebelum kerajaan melaksanakan GST. Hmm. Frankly speaking, semakin hampir kita dengan tahun 2015, semakin saya rasa takut nak hidup dalam keadaan kos sara hidup yang saban hari semakin tinggi!

Untuk pasangan suami isteri yang hanya seorang sahaja yang bekerja sekarang ni dengan gaji RM4,000 sebulan, percaya ke percaya yang sebenarnya masih tidak mencukupi. Atau mungkin hanya cukup2 makan je? 

Dengan duit rumah (sewa/beli) yang perlu dibayar.. Duit kereta.. Duit minyak.. Duit perbelanjaan rumah (Api, air, makan, minum).. Ini belum lagi masuk duit yang perlu kita belanjakan untuk keperluan dan kehendak kita seperti pakaian (Luar dan dalam).. Duit loan time study.. Kalau mereka yang dah ada anak pula macam mana? Kalau anak lebih dari sorang? Dengan kos nursery (Bagi suami isteri yang bekerja).. Duit diapers anak2.. Makan dan minum anak2.. Pakaian anak2.. Tak kan kita nak berikan sekadar yang boleh buat anak2 kita? Mesti kita nak yang terbaik untuk merekakan? Ini belum masuk lagi duit persekolah (Yuran, buku, pakaian, duit poket) anak2. Haa.. Duit belanja bulanan ibu bapa kita pun, mestilah kita nak bagi mereka jugakan? Agak2 nya lah kan, cukup ke dengan gaji 4K tu? 

Apa yang saya tulis ni adalah based on my observation dan experience orang2 terdekat saya. Saya terfikir adakah kita sanggup nak terus membebankan pasangan kita dengan membiarkan pasangan kita bayar segala-galanya? Atau adakah kita pasrah dan berserah je pada takdir tentang kehidupan kita? 

Saya nak kongsikan sedikit KESAN GST KEPADA KITA APABILA IA DILAKSANAKAN KERAJAAN tidak lama lagi oleh salah seorang pemilik akaun Facebook:








Dah baca dan fahamkan? Setuju ke setuju? Tujuan saya menulis dan berkongsi kali ni bukan sebab saya nak 'meracuni' pemikiran anda semua berkenaan GST yang akan dilaksanakan oleh kerajaan tak lama lagi. Atau bukan bertujuan untuk mengajak anda semua membuat demonstrasi di hadapan pejabat Perdana Menteri secara beramai-ramai untuk membantah pelaksanaan GST. Sebab kita semua sedia maklum, apa sekalipun bantahan kita terhadap kerajaan, kerajaan tetap akan melaksanakan GST tanpa menghiraukan suara2 rakyat walaupun kita ni berada di dalam sebuah negara Demokrasi. 

Jadi, apa yang kita rakyat negara Demokrasi ni boleh lakukan untuk berhadapan dengan kos sara hidup yang double triple tinggi dan meningkat ni? Pasrah? Redha? Hidup seperti kais pagi makan pagi, kais petang makan petang? 


"Di mana ada MASALAH di situ ada PELUANG. Di mana ada PELUANG, di situ ada WANG!"


So? Find other alternatives like doing business to support or back-up your monthly fix salary! Bukan ke Rasullullah S.A.W. pernah bersabda yang 9 daripada 10 rezeki itu adalah datangnya dari perniagaan? Masih nak meragui?

Buatlah apa2 business sekalipun, janji business tu business yang HALAL di sisi Allah S.W.T. dan di sisi agama Islam. Yang paling penting kalau nak berniaga tu, cari perniagaan yang tak perlukan anda keluar rumah tinggalkan suami dan anak2. :)

Saya dah jumpa business saya! Insyaallah, saya akan pastikan yang suatu hari nanti semua impian saya tercapai dan yang paling penting saya dapat berhadapan dengan realiti dan hakikat kos sara hidup sekarang...... 


"Beranilah bermimipi kerana mimpi itu adalah PERCUMA!!!"


*Anda tercari-cari business apa yang tidak memerlukan anda untuk keluar rumah meninggalkan suami dan anak2? 

*Anda tercari-cari business apa yang boleh dilakukan 100% dirumah dengan income sehingga 6 angka?

Contact saya untuk tahu jawapan. :) 
Tak payah bayar apa2 pun untuk dengar perkongsian saya. ;)


Aisyah
A happy working at home wife~~~
013-476 5930 (sms/whatsapp/telegram)









1 comment: